Waarom een planner geen verpleegkundige hoeft te zijn

Niet iedereen die in een ziekenhuis werkt, draagt een witte jas en geeft directe zorg aan patiënten. Als ziekenhuisplanner ben je het middelpunt van de organisatie, maar hoef je niet de kennis van een verpleegkundige te hebben. In deze blog geven we je enkele redenen waarom een ziekenhuisplanner geen verpleegkundige hoeft te zijn.

Als planner heb je een coördinerende rol

Ziekenhuisplanners zijn verantwoordelijk voor het coördineren van verschillende aspecten van de ziekenhuiszorg. Zoals het toewijzen van bedden, het beheren van de operatiekamers en het opstellen van dienstroosters. Als planner lever je geen directe patiëntenzorg, maar heb je juist sterke organisatorische en planningsvaardigheden.

Waarom een planner geen verpleegkundige hoeft te zijn

Je bent de verbindende factor

Als ziekenhuisplanner sta je in verbinding met veel verschillende afdelingen en zorgprofessionals. Je bent de schakel tussen alle mensen, taken en processen in het ziekenhuis. Onderdeel van je rol is het faciliteren van communicatie en coördinatie tussen deze verschillende partijen. Zo zorg jij ervoor dat het zorgproces soepel verloopt.

Kennis van het ziekenhuisbeleid, de Cao en plansystemen

Om een werkbaar rooster op te stellen, moet je als ziekenhuisplanner bekend zijn met de interne beleidsregels, de Ziekenhuis Cao en de plansystemen van het ziekenhuis. Deze kennis is cruciaal voor een efficiënte planning en coördinatie. Het beleid van een organisatie staat vaak op papier. Kennis van de Cao en de plansystemen is een standaard onderdeel van je takenpakket als planner. Ook hier hoef je geen verpleegkundige voor te zijn.

Binnen Ziekenhuisplanners bieden we training aan over onder andere de Cao en de plansystemen. Ook planner Kayleigh volgde deze training. In dit artikel vertelt ze meer over haar ervaringen.

Medische keuzes worden gemaakt door de zorgprofessionals

Een basiskennis van medische procedures en de prioriteiten in de zorg helpt je als ziekenhuisplanner bij het begrijpen van de keuzes van de professionals. Maar het is belangrijk om te benadrukken dat je als planner niet zelf medische beslissingen neemt. In plaats daarvan werk je nauw samen met zorgprofessionals, zoals artsen en verpleegkundigen, die de medische deskundigheid hebben om deze beslissingen te nemen.  Jij als ziekenhuisplanner gebruikt de beschikbare informatie om de coördinatie van de zorg te optimaliseren, terwijl de uiteindelijke medische beslissingen in handen blijven van de zorgexperts.

Leren door te doen

Door je dagelijkse taken uit te voeren ontwikkel je geleidelijk aan waardevolle inzichten en expertise. Zoals het coördineren van ziekenhuiszorg en het faciliteren van communicatie tussen afdelingen. Het leren kennen van het complexe beleid en de systemen van het ziekenhuis zijn zaken die je praktisch onder de knie krijgt naarmate je meer ervaring opdoet.

Ziekenhuisplanner iets voor jou?

Als ziekenhuisplanner sta je dag in, dag uit klaar om de puzzelstukjes van zorgcoördinatie samen te brengen. Je zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en dat de juiste zorg op het juiste moment beschikbaar is. Je vormt de ruggengraat van het ziekenhuis.

Ziekenhuisplanner worden?

Ben je enthousiast geworden en kun je niet wachten om het verschil te maken in de zorg? Kijk dan bij onze openstaande vacatures en wie weet kun jij jezelf binnenkort ook ziekenhuisplanner noemen!