Competenties en vaardigheden van een goede ziekenhuisplanner

Plannen is een vak, vinden we bij ZiekenhuisPlanners. Het gaat verder dan enkel ‘het maken van het rooster’. Naast het plannen zelf, heb je ook een adviserende taak richting het management en bied je een luisterend oor richting de medewerkers. Kortom: er ligt veel op je bordje. Welke competenties en vaardigheden komen hierbij goed van pas? In deze blog zetten we een aantal voor je op een rij.

Je plant en organiseert je eigen werk goed

Als ziekenhuisplanner is het een must om je eigen werk goed te plannen en organiseren. Het planvak is een dynamische omgeving. Last-minute wijzigingen zijn dan ook dagelijkse koek. Het bewaren van het overzicht en het onderscheiden van hoofd- en bijzaken is essentieel. Als planner ben je voortdurend bezig met het bepalen van de prioriteiten en wat nog even kan wachten.

Planner

Tip! Werk met een to-do-lijst. Met een to-do-lijst  kun je taken beter onthouden, breng je prioriteiten in kaart maar leg je ook successen vast. Door dingen af te strepen, wordt het gevoel dat je wat bereikt hebt, benadrukt. Als tool kan je bijvoorbeeld Trello gebruiken.

Je bent communicatief vaardig

Het is een pré wanneer een ziekenhuisplanner sterke communicatieve skills heeft. Een gedetacheerde planner is een spin in het web, je bent namelijk met meerdere stakeholders in contact. Denk aan je collega-planners, het management, de collega’s in de organisatie, maar ook met ZiekenhuisPlanners zelf. Een communicatief vaardige planner heeft overal korte lijntjes en is daarnaast benaderbaar.

ZP_Leerlingen_in_de_ziekenhuiszorg

Je bent in staat om jezelf te verbeteren

Kritisch zijn op jezelf is een eigenschap waar je in eerste instantie niet meteen aan zou denken. Terwijl dit een essentiële vaardigheid is van een goede planner. Systematisch reflecteren op je werk leidt tot  een betere planning. Een goed functionerende planner is continu op zoek naar verbetering, zodat de volgende planning nog strakker is dan vorige.

Je bent stressbestendig

Een stressbestendige planner behoudt het overzicht. Ook als er tijdsdruk ontstaat. Een planner krijgt soms veel voor zijn kiezen: appjes, mailtjes en telefoontjes. De situatie overzien, ook wanneer het complex, druk en moeilijk is, is niet voor iedereen weggelegd. Als planner is het belangrijk om het hoofd koel te houden, oplossingsgericht te werk te gaan  en niet gelijk in paniek te schieten als je een dienst niet direct opgevuld krijgt.

Ervaringen van een ziekenhuisplanner

Kayleigh Bekkers is als planner werkzaam voor ZiekenhuisPlanners en heeft de afgelopen twee maanden de planafdeling van het Amalia Kinderziekenhuis draaiende gehouden. Benieuwd naar haar ervaringen? Lees dan hier verder.