Teamroosteren binnen de ziekenhuiszorg: do’s en don’ts

Teamroosteren geeft werknemers de kans om mee te denken en mee te beslissen over hun werkroosters en taken. Teamroosteren heeft niet alleen voordelen voor de medewerkers, maar ook voor patiënten en de zorgorganisatie. Maar niet ieder team is geschikt voor teamroosteren.

Tijdens het 8e ZiekenhuisPlanners webinar deelde gastspreekster Wendy Spierings, tactisch hoofd planbureau op het Amalia Kinderziekenhuis van het Radboudumc, haar ervaringen met teamroosteren. Haar belangrijkste punten bespreken we in deze blog.

Zelfroosteren

Teamroosteren is een andere benaming voor zelfroosteren. Het proces van teamroosteren bestaat uit drie fases:

Fase 1: Medewerkers geven hun individuele wensen door.
Fase 2: Het team gaat samen het rooster kloppend maken.
Fase 3: De planner rond het rooster af.

Teamroosteren gaat over het maken van een goed rooster voor iedereen. Medewerkers krijgen meer te zeggen over hun werktijden, wat helpt om werk en privé beter in balans te houden. En misschien bespaart het zelfs tijd voor de planners en leidinggevenden. Je zou denken: laten we dit meteen doen!

Teamroosteren binnen de ziekenhuiszorg: do’s en don’ts

Wat zie je in de praktijk?

In de praktijk is het rooster vaak na de tweede ronde nog niet goed. Er zijn te veel of te weinig mensen ingepland en de planner raakt het overzicht kwijt. Er moet zoveel veranderd worden dat niemand het rooster krijgt dat hij of zij wilde. Dit kost de planner veel tijd en de medewerkers krijgen diensten die ze niet willen.

Randvoorwaarden

Vaak beginnen teams heel enthousiast met teamroosteren maar wordt er niet gekeken of de randvoorwaarden ook akkoord zijn. Voldoe je hier niet aan, durf dan ook nee te zeggen tegen teamroosteren. Om welke randvoorwaarden gaat het?

Teamscan

Begin met een teamscan. Een team moet volwassen genoeg zijn voor hun taken. Is er een goede sfeer in het team en kunnen ze goed overleggen? Ook moet het team precies weten wat teamroosteren is en wat er van hen verwacht wordt. Want er zijn nog steeds diensten die niemand graag doet. Het moet duidelijk zijn dat teamroosteren anders is dan alleen je eigen rooster maken.

De planner

Plannen is een vak. Als planner moet je dan ook heel goed weten wat de implicaties en complicaties zijn van teamroosteren. Waar moet je op sturen? Welk systeem gebruik je? En weet je wat het juiste moment is om in te springen?

De afdeling

Tot slot, de planafdeling. Als planner en team kun je veel bedenken, maar zonder duidelijke regels over wat je van medewerkers verwacht, werkt het niet. Als er bijvoorbeeld geen regels zijn over hoeveel nachtdiensten iemand moet doen, dan lost samen roosteren dat probleem niet op

Verwacht geen wonderen

Een planner kan vaak heel goed puzzelen en creatief zijn, maar een planner heeft geen toverstokje. Heb je een capaciteitsprobleem op de afdeling? Dan gaat teamroosteren niet de oplossing zijn. Teamroosteren is er echt om meer invloed van medewerkers te genereren in het rooster.

ZiekenhuisPlanners
Meer over teamroosteren in de praktijk

Tijdens het webinar ging Wendy in op vragen van de kijkers over de wil van medewerkers en het puzzelen in de zorg. Het hele webinar terugkijken? Vraag dan de terugkijklink aan.