Werkgeluk in de zorg: de cruciale rol van een ziekenhuisplanner

Werkgeluk is in alle sectoren van onschatbare waarde. In de zorg is werkgeluk extra belangrijk. Het bieden van zorg aan anderen kan zwaar zijn, maar met de juiste ondersteuning en aandacht floreren zorgmedewerkers in hun werk.

Wat staat er aan de basis van werkgeluk? En wat kan je hier als ziekenhuisplanner in betekenen? Dit en meer lees je in deze blog.

De essentie van werkgeluk

Werkgeluk betekent samen met leuke collega’s zinvol en betrokken werk verrichten in een gezonde werkomgeving, met behoud van een goede werk-privé balans. Maar wist je dat wereldwijd slechts 20% van alle medewerkers zich betrokken voelt bij hun organisatie? Werkgeluk omvat meer dan enkel het plezier hebben in je werk. Het draait ook om het toevoegen van betekenis, het ontwikkelen van jezelf en jezelf blootstellen aan uitdagingen.

De gevolgen van werkgeluk

Betrokkenheid, ofwel werkgeluk, heeft directe positieve gevolgen: stijgende productiviteit en verminderd verzuim. Maar ook een betere samenwerking en een verbeterde patiënttevredenheid. Werkgeluk heeft zowel voordelen voor de werknemer als voor de collega’s en de organisatie als geheel.

Wat kan jij als planner doen?

Als ziekenhuisplanner ben je de spil in het vergroten van werkgeluk. We geven je enkele tips.

Wees zichtbaar

Het is belangrijk dat planners zichtbaar zijn. Als planner moet je naar de afdeling gaan, problemen met het rooster bespreken en samen naar oplossingen zoeken. Het is makkelijker om op de werkplek met medewerkers te overleggen over hun diensten. Meer uitleg zorgt voor meer begrip en werkgeluk.

Hou het werk in balans

Werk en privé moeten goed in balans zijn. Als planner moet je begrijpen dat medewerkers ook een leven buiten het werk hebben. Denk hieraan als je vrije dagen of de welverdiende pauzes regelt. Zorg voor een goede balans tussen werk en het persoonlijke leven.

Tip! Respecteer de vrije tijd van medewerkers. Bel medewerkers bijvoorbeeld niet op hun vrije dag.

Geef actieve persoonlijke aandacht

Persoonlijke aandacht is misschien nog wel het meest belangrijk. Zorgmedewerkers hebben namelijk niet alleen behoefte aan een luisterend oor, maar ook aan actieve betrokkenheid. Het sturen van een eenvoudig gebaar, zoals een bos bloemen na een ingrijpende privégebeurtenis, kan al het verschil maken.

Buiten je bereik

Ondanks alle inspanningen als planner zijn er aspecten die buiten hun bereik liggen. Denk aan financiële erkenning, waardering en mogelijkheden tot doorgroeien. Deze kwesties liggen meer bij het management. Het is dan ook belangrijk om de zorgen en wensen van medewerkers te communiceren naar het management.

Werkgeluk in de zorg: de cruciale rol van een ziekenhuisplanner

Werkgeluk door gezond te roosteren

Goed roosteren helpt ook voor het werkgeluk van de medewerkers. Dit betekent dat je een goed en nuttig rooster maakt voor de zorgmedewerkers. Zo zorg je voor genoeg rust, pauzes en een eerlijke verdeling van nachtdiensten. Je leest er hier meer over.